Uite aici o propunere:
"Expune-te la cât mai multe tipuri (variate) de experiențe de învățare.
Ia școala foarte în serios, fă echipă cu profesorii și colegii tăi, în loc să te raportezi la ei conflictual și competițional, și ”stoarce” tot ce poți din experiențele de la școală: admițând că nu ai chiar nimic de învățat de la profesorii și colegii tăi (ceea ce e foarte puțin probabil), școala e un teren de antrenament foarte bun pentru curiozitate, automotivație, autodisciplină, colaborare etc. – care sunt, am văzut, ”instrumente” de nelipsit în orchestra care se numește talent. Învață autonom foarte serios și acordă maximum de atenție lucrurilor ”grele” (pe care le înveți tu mai greu).
Evită capcana lui ”învăț doar ce-mi place”, ea te va duce în linie dreaptă pe un drum foarte îngust ori chiar cu sens unic.
Angajează-te – ca voluntar – în activități extracurriculare cât mai variate și focalizează-te pe a învăța cât mai mult și cât mai bine.
Du fiecare proces de învățare până la capăt, adică mergi de la stadiul lui ”aflu / descopăr / rețin ceva” până la ”studiez / înțeleg profund / gândesc critic / memorez corect și complet / testez”, iar apoi până la ”îmi schimb valorile-atitudinile” (dacă e cazul) și ”exersez / aplic în viața reală / adaptez / mă antrenez”; până ajungi să faci lucrurile respective cu relativă ușurință."
"Fiecare dintre noi se naște NU cu un talent specific, ci cu un potențial imens.
Imaginați-vă o autostradă cu multe, foarte multe benzi de circulație. Avem, la naștere, fundația pentru această autostradă. Unele benzi au o fundație mai solidă, mai evidentă: organe de simț, trăsături temperamentale etc. care facilitează anumite performanțe. Pentru altele, fundația e mai puțin evidentă, dar se află acolo.
Experiențele de viață fac ca fundația unor benzi de circulație să fie întărită, ridicată, dezvoltată, rafinată, în vreme ce fundația altora să fie lăsată ”în paragină”. Altfel spus, experiențele de viață fac ca, pe măsură ce ne e tot mai ușor să circulăm pe câteva benzi, autostrada noastră să se reducă în amplitudine. Cu cât ești mai protejat și mai puțin expus la experiențe diverse în copilărie sau la vârstele adulte, cu cât te focalizezi mai precoce pe una sau câteva benzi de circulație (câteva discipline ”importante” la școală și o ”specializare” precoce în liceu și facultate, de exemplu), cu atât este mai mare riscul ca autostrada ta să se restrângă până la a deveni drum cu sens unic, iar șansele ca talentele tale să se manifeste să devină mai mici.
”Specializarea” îngustă era, poate, o strategie profitabilă pentru oamenii obișnuiți acum mai multe sute de ani, când te puteai aștepta ca lumea în care trăiești să rămână în relativ aceiași parametri în intreaga ta existenta.
Era, poate, o strategie posibilă și confortabilă în societățile totalitare, când puteai aștepta să te pensionezi de la locul de muncă unde erai repartizat imediat după terminarea studiilor. Dar astăzi nu mai este nici posibil, nici confortabil, nici profitabil să te instalezi vreodată – la nicio vârstă și cu atât mai puțin în copilărie și tinerețe – pe o singură bandă de circulație, oricât de ușor ai avansa pe ea (oricât talent ți s-ar părea că ai ca să obții performanțe acolo).
Pentru că talentul înseamnă, astăzi, altceva decât acum 100 de ani și chiar decât acum câteva zeci de ani: ca să obții astăzi perfomanțe notabile într-un domeniu, ai nevoie de capacități și abilități mult mai complexe decât performerii de acum cateva sute sau zeci de ani. În plus, societățile actuale sunt marcate de schimbări nu doar accelerate, ci și de profunzime, astfel încât orice talent oricât de mare pe care îl ai astăzi într-un domeniu s-ar putea dovedi inutil sau insuficient peste câțiva ani. Revenind la metafora noastră, oricât de repede și de frumos ai avansa tu astăzi pe o bandă de circulație, peste câțiva ani cu siguranță vei avea nevoie – sau vei dori – să schimbi banda.
Pe scurt :
- dacă natura sau Dumnezeu te-a înzestrat cu caracteristici ”tehnice” speciale evidente, exerseaza-l in cat mai diverse situatii; talentul adevărat, acela care conduce la performanță sustenabilă și împlinire, vine doar dacă tu însuți / însăți cultivi aceste caracterisitici și le adaugi toate ”instrumentele” necesare ca să obții o orchestră adevărată ; acționează, studiază și antrenează-te serios, lucrează la curiozitatea ta, la concentrarea atenției, la automotivația, autodisciplina, atitudinile și valorile tale !
- dacă n-ai dat până acum niciun semn că natura te-ar fi înzestrat cu vreun talent special, nu dispera : talentul tău poate să apară în orice moment, cu condiția să nu stai cu mâinile încrucișate și să-l aștepți ; acționează, expune-te la experiențe diverse, studiază și antrenează-te serios, lucrează la curiozitatea ta, la concentrarea atenției, la automotivația, autodisciplina, atitudinile și valorile tale!
Sursa: http://elisabetastanciulescu.roelisabetastanciulescu.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Opinia dumneavoastra conteaza.
Spuneti-va parerea despre activitatile noastre.